söndag 26 december 2010

Lycka är

Lycka är att upptäcka att Harry Potterfilmen som Minsta vill titta på tillsammans med mig är dubbad till svenska. Har precis avnjutit en god kopp julkaffe tillsammans med två hårdbrömackor med ost. Mums.
Julafton och juldagen har vi som vanligt tillbringat hemma hos svärmor. I år hade svärmor lagt ned extra möda på julmaten och där fanns några nya rätter på julbordet, såsom purjolökspaj och saffranskaka. Senapssillen som Sambon alltid vill ha på julbordet hade hon som vanligt glömt bort att handla hem. "Men senapssill är det väl ingen som tycker om ändå" säger hon och så kommer den traditionella diskussionen om senapssillen igång mellan henne och Sambon. Den slutar alltid med att hon lovar att komma ihåg att köpa senapssill till nästa jul.... I år hade hon köpt kalvsylta till Sambon "för det tycker han ju så mycket om". Nu blev det tyvärr fel igen för Svärmor för det är faktiskt nästan det äckligaste Sambon vet. Han har något hemskt minne av paj med kalvsylta sedan han var på språkresa i England. Vi har firat en underbar jul och jag saknade ingenting varken på matbordet eller bland julklapparna. I år var vuxentemat på julklapparna "något rött". Jag fick ett rött kakfat i tre våningar. Precis ett sådant som är på bilden här ovanför. Sambon fick en korg med godsaker, kaffe, the, choklad m.m. Sambon gav bort en röd Buff-mössa och jag gav bort en vit godisskål med en söt groda på kanten från Fröken Nord . Skålen hade jag fyllt med juligt röda chokladpraliner. Svärmor fick buffen och svägerskan fick skålen. Svärmor gav som vanligt också pengar till barnbarnen och biobiljetter till alla. Den årliga långpromenaden på juldagen missade vår familj igår.
Nu ska jag gå och hämta en kopp kaffe till.

5 kommentarer:

Fru Venus sa...

Vilket härligt kakfat, känns som om det skulle passa hos mig ;-) Jag har inte klätt på mig eller varit ute på tre dagar. KRAM!

Fru Gårman sa...

Superfint fat! Vilken tur du hade! Biobiljetter, det var en bra klapp.

Monica sa...

Vilket fint fat!
Biobiljetter går alltid hem :)

God fortsättning!
Kram

Singelmamman sa...

Otroligt nonchalant svärmor du har. Men fatet är väldigt fint. Skulle själv kunna tänka mig ett sånt.

Shamrock sa...

Mina hemska minnen av kalvsylta kommer från skolmatsbespisningen. Jag har full förståelse för sambons inställning till denna "maträtt"