tisdag 22 mars 2011

Så här kan jag inte fortsätta

När jag kommer hem från jobbet på efermiddagarna så är jag nästan alltid så hungrig att jag ser små kaniner dansa kring fötterna på mig.

Så här ser en helt vanlig matdag ut för mig:
07.45 frukost: En kopp te (i bästa fall) och en frukt (i allra bästa fall). Ofta blir det ingenting alls.
09.00 förmiddagsfika: En kopp kaffe och ett mariekex.
11.00 lunch: Något från lunchrestaurangen på jobbet. Ofta pasta med någon sås.
OBS! Väldigt ofta äter vi lunch innan 11.00. Idag åt vi kl.10.30.
13.30 eftermiddagsfika: Kaffe med pepparkaka, skorpa eller mariekex.
18.30 Middag Sånt där man äter. Helt vanlig familjekost.
Ev 22.00 Kvällste med frukt eller godbit eller ingenting alls


På mitt nya jobb tänker jag vägra äta lunch tidigare än 11.30.
Jag ska ta med mig en frukt till eftermiddagsfikat
Jag ska cykla fram och tillbaka till jobbet och då kommer jag gå ned i vikt.

Nu har jag ätit en banan, en apelsin, ett plommon, ett päron och lite blandade nötter. Jag handlade frukten på vägen hem från jobbet för jag kände mig så fruktansvärt fruktsugen. Resten av familjen ska få äta potatismos med fiskpinnar, en god kall sås och gröna ärtor.

Nu skulle jag helst vilja skriva något roligt men jag kan inte komma på något.
Jag har åtta arbetsdagar kvar på min nuvarande arbetsplats.
Imorgon ska jag äta lunch tillsammans med en blivande arbetskamrat. Hon är lika gammal som jag är. Vi är födda samma år. Jag har aldrig haft någon så jämngammal arbetskamrat förut. De senaste 9 åren har jag nästan bara arbetat tillsammans med 50-talister. En är född 1960 men hon är aldrig där.
Nu känner jag för att säga HURRA.

11 kommentarer:

Fru Venus sa...

HURRA!! :-) Du äter för litet vännen, och bara "tunna" kolhydrater, Mariekex...tsss. Lag dig en god macka till mellis på eftermiddagen, du hade ju så goda korvar med dig när vi hade picknick på Djurgården! Kvällskram :-)

mockapocka sa...

*sitter och gapar*

mockapocka sa...

*har stängt munnen*

Alltså jag har ju inte läst din blogg i mer än ett par tre dagar och vet ju inte hur du har det med blodsockerfall och annat. MEN det låter i mina ögon som en MARDRÖM att inte äta mer än ett par mariekex innan lunch (även om det är tidig lunch). Framför allt skulle det vara en mardröm för alla runtomkring mig om jag åt så pyttelite som du gör. Ska du hålla på sådär länge? Men du kanske inte har sådär oberäkneligt blodsocker som jag har. Men ändå. En morot åtminstone.

Sara sa...

Det är jobbigt att bryta vanor, speciellt vad gäller kosten. Det tar sån tid att vara nyttig, onyttig mat är mer snabbt lättillgängligt. Men man mår så mycket bättre! Har ändrat mina kostvanor sedan i början på januari, så jag önskar dig lycka till. Det är som sagt inte lätt, men ändå fullt möjligt! :D

mockapocka sa...

Förlåt, det var inte meningen att komma här och tala om hur du ska äta. Det bara lät så hemskt. I min mage. Du har ju en annan. Kanske funkar fint för dig.

Kul med nya unga arbetskamrater!

Renée sa...

Jag tycker du äter mycket men men du kanske äter fel saker... Ät mer fett så håller kroppen sig mer mätt. När man blir så där super-duper-hungrig så tar man ju lätt en snickers eller nåt annat onyttigt bara för att man måste ha kalorier.
Lycka till med nya jobbet! Du kommer säkert trivas skitbra! Själv har jag alltid jobbat med äldre och det känns sådär. Nu är jag ju pensionär så jag jobbar bara med mig själv ;-)

nillas liv på pinnen sa...

HURRA HURRA HURRA!

Mika sa...

HURRA!!!!!!!!!!!!!

...men du... jag blir lite förvirrad över kaninerna... är det inte marsvin som dansar runt fötterna? Och borde dom inte hålla sig undan när du är så hungrig?

Kram
Mika

Singelmamman sa...

Nä jag tycker att det är bra att Fru Venus och Mockapocka säger ifrån. Men en smörgås med något gott pålägg när du kommer till jobbet istället för kex. Och Så äter du på tok för tidig lunch, och till mellanmål kan du äta något mer än kakor. Gillar du keso kan du ta det, eller en youghurt, plus frukt. Du äter nog för mycket socker tror jag.

Knasterfaster sa...

Alla: Frukost har jag nästa aldrig ätit. Jag är inte hungrig precis när jag har vaknat. När jag börjar bli frukosthungrig vid 09.30 tiden så är det ingen idé att ta något för då är det bara en timma kvar till lunch. Jag kommer aldrig ihåg att handla bröd, smör och pålägg att ta med mig till jobbet och så låter det så jobbigt att stå där och bre mackor. Medan jag brer mina mackor och plockar fram och tillbaka i kylskåpet så kommer de andra hinna fika klart. Exakt så som jag äter nu har jag ätit i ungefär 1 1/2 år. Innan dess åt jag lite bättre. Då åt jag oftast frukt och nötter till förmiddagsfikat och så åt jag lunch 12.30.

Mika sa...

Jag har alltid "naturdiet" bars i väskan. (Den med mint-choklad är godast!) för i det här livet hinner man inte alltid äta som man ska och då inbillar jag mig att det är bättre att äta en sån där bar än något annat som kommer i min väg (läs: kanelbulle, choklad, marmeladsmörgåsar...)