tisdag 20 december 2011

Å ena sida och å andra sidan - det gäller kök

Bänkskivor i kök. Vad har ni för åsikter om bänkskivor? Vi trodde att vi hade bestämt oss för en diskbänk i rostfritt (och det har vi också gjort) kompletterat med bänkskivor av ek. Men ek....är det så hett egentligen? Jag tycker att det är snyggt. Men det är lite uttjatat va? Är det inte väldigt opraktiskt med trä i köket? Ska vi ha laminat istället? Men ser det inte mycket varmare och mer ombonat ut med ek? Men laminat är väl lättare att hålla rent? Nu blandar ni inte in flera material här för det orkar jag inte med. Valet står mellan ekskivor eller laminatskivor. Jag tycker att det ska synas att det är laminat, det ska inte vara någon imitation av trä eller något annat. Färgen på laminaten tror jag kommer att vara den där gråa som ni ser på bilden här ovanför. Luckorna är lindblomsgröna. Ek? Laminat? Suck! Bestäm ni. Bestämmer vi oss innan den 23/12 får vi 20% rabatt på hela köket.

9 kommentarer:

Shamrock sa...

Har ni råd så ta sten. Annars är laminat behändigt och lättstädat. Vi har relativt mörk skiva med ljusa prickar i (då syns inte alla smulor)

Singelmamman sa...

Ek är jättesnyggt, och jag hade det i min förra lägenhet. Det är inte så himla svårt att hålla rent. Mest tänka på att hålla dem något så där fritt från vätska. Typ ett glas som är blött under som står länge på skivan.

Fru Venus sa...

Ek och annat trä är snyggt men lite pill att hålla det rent och fräscht, vi har ek på stugan, om du minns. I huset jag byggde en gång, och nu, har vi laminat, stavlimmad bok, superbra!

Mika sa...

Jag gillar rostfritt. Bra val! Praktiskt och snyggt. Om du inte har vatten eller tanke på att använda bänken som arbetsyta så funkar ek alldeles utmärkt.
Laminat är vansinnigt praktiskt om det är vatten och arbetsbänk.

Kram
Mika

Lady Gaggig sa...

Åh, jag älskar såna här inlägg!!!
Köksnörd...jajamen! Har sålt kök och bänkskivor i 15 år, så visst...jag är nog lite "störd"...Haha!

Och tänka sej...vi ska ÄNTLIGEN också byta kök här till våren! Tjoho!!
Fast det blir lite som "skomakarens barn" som jämt gick med trasiga skor"....
JAG KAN JU INTE VÄLJA TILL MEJ SJÄLV!

Lättare kanske att "tycka" till någon annan då...Hihi!

Laminat är nog både hårt och bra...på många vis. Men om det är den där lite "ruggliga" ytan så får jag i alla fall lite "dåliga vibbar". Det samlas en del i dom där små groparna. Basillusker å sånt där.
En helblank laminat....perfekt...förutom att den ganska snabbt blir repig och ser gammal ut (fast det finns mönster som förvillar detta jättebra i och för sig).

Ek...JA!!!
Man måste (MÅSTE!) olja in den.
Framför allt i början när den är "extra törstig". Men även underhållet är viktigt.
Värmen från diskmaskin och spis/ugn gör att det torkar. (glöm inte den där "folien" som ska sitta mella diskmaskin och bänkskiva som skydd för fukt/värme).

Men trots allt. Eken åldras på ett snyggt sätt. Ett hack eller två gör inte så mycket i ett naturmaterial. En bortslagen flis av laminat däremot...inte roligt.

Dessutom har själva träet en förmåga att ta hand om eventuella bakterier som till exempel från kyckling och fläskkött (enligt en undersökning i Danmark för många år sedan där dom jämförde bakteriers tillväxt på plastskärbräda vs. riktigt trä.)

Så tänker du ha en "vanlig" rejäl diskbänk (som är perfekt till bakning bl a) så blir min röst på EK!
Snyggt, hållbart, vacker slitning, äkta och .....ja allt!
Och det där med oljningen....det tar inte så lång tid! Bara slabba på lite med trasa och låta suga in en stund och sedan torka rent och torrt.
Baggis!

Kram...från en som tydligen "gick igång" på ämnet här...Haha!

Pssstt......vad blev det för kök? Ballingslöv? Tibro? Haga?

Hmmmm....bara nyfiken!

Kram på dej och till sist och syvendes...
Det är DU som ska trivas i ditt kök, så välj till sist det du innerst inne själv känner för...förstås!
Åh, vad jag längtar efter "mitt nya" nu.......................

Moj

Karin sa...

Jag har svårt för ek som träslag så jag röstar för laminat! (Jag gillar andra träslag mycket mera)Punkt. Men som någon skrev, det är DU som ska trivas i ditt kök - inte vi andra.

Lycka till!

Knasterfaster sa...

Shamrock: Råd och råd. Det är svårt att veta hur mycket vi vill ha råd att lägga på köket...
Singelmamman: Har jag förstått dig rätt så är du inget städfreak. Säger du att ek är lättskött så litar jag på det.
Fru Venus: Det är så väldigt fint på er stuga!
Mika: Jag gillar också rostfritt. Det kommer att komma mer och mer rostfritt i köken framöver - det är ett som är säkert!
Moj: Tusen tusen tack för ditt långa och utförliga svar!!! Köket är från Ballingslöv. Det blir ek. DET BLIR EK!!!
Karin: Jag tror att jag kommer att trivas med ek mitt kök.

nillas liv på pinnen sa...

Och nu ska du lägga det i mitt knä, menar du? Och jag måste bestämma mig innan fredag? Mitt i julruschen och allt.

Okej, ta ek.

Knasterfaster sa...

Nilla: Tack, dig går det alltid att lita på. Nu har vi tagit ek. När köket är klart kan du komma hit och besiktiga.