måndag 5 december 2011

Onödiga utgifter för landstinget

Ett kort och en svart fickalmanacka i plast. Det är vad jag alltid har fått i julklapp av min arbetsgivare landstinget. Samma sak i år igen. Jag blev inte direkt överraskad. Jag har aldrig någonsin använt den där almanackan till någonting. Finns det någon som använder en sådan almanacka? Jag hade blivit glad om jag endast hade fått kortet med ett litet tillägg i stil med "med hänsyn till landstingets ansträngda budget och med tanke på miljön så skickar vi inga almanackor i år, istället skänker vi *** **** kronor till "ett behjärtansvärt ändamål"

Tydligen har frågan om slopandet av fickalmanackor varit uppe till diskussion i typ landstingsstyrelsen eller något liknande organ för massor av år sedan. En indragning av julklappsalmanackan väckte så våldsamma protester(!?) hos arbetstagarna att man inte vågat ta upp frågan igen.  Jag har inte sett en enda människa använda en sådan almanacka men jag har hört talas om att det finns vissa som skickar dem tillbaka till avsändaren.
Så avslutar jag med några tänkvärda rader som jag hittat på ett uppslag i 2012 upplaga:
Att klaga är som att sitta i en gungstol. Du har något att göra men du kommer ingenstans. 

8 kommentarer:

Rut-Knut-Tjut sa...

Oj, tog det så stora protester för en sådan sak. Kanske skulle man kunna fylla i en lista på den som vill ha den där almanackan och de som hellre skänker sin del till välgörenhet. Kanske man inspireras/påverkar av varandra då. Däremot finns de väl såna som ska ha det precis som de alltid haft det. Förändringar är ju läskigt? :)

Singelmamman sa...

Jag använder inte en sån almanacka, har allt digitalt. Men ibland skulle jag vilja gå tillbaka och åter skriva i den lilla svarta. Vi har mörkblå på mitt jobb.
Citatet var roligt!

Malla sa...

jag har köpt en almanacka precis för även om jag skriver ner mkt på datorn så är jag dålig på att spara och sen har jag det på olika datorer..så en liten svart e bra för mig :)

mockapocka sa...

I år är det första året sedan jag var tolv år som jag INTE har använt almanacka. Det allra bästa med almanackan är att börja på en ny. Love it! Fast på senare år har jag skrivit mindre och mindre i den. Därför beslöt jag att testa utan. Det är ett helvete ofta kan jag säga. Inte alls så lätt att sluta som man tror och jag kanske köper mig en ny nu till nyår. Vi får se. Det är samtidigt en utmaning att fundera ut nya strategier för att ha koll på vardagen. Jag vill ju inte varar BEROENDE av en almanacka. Gillar inte beroenden. Det räcker med kaffet och gröten.

Shamrock sa...

Jag använder alltid jobbets almanacka (det är iofs inte landstingets - men den ser väldigt lik ut den på bilden)

Knasterfaster sa...

RutKnutTjut: Jag tycker också att man kunde få välja om man vill ha den eller inte.
Singelmamman: Jag har också allt digitalt.
Malla: Ah, synd att du hade köpt en. Du hade kunnat få min.
Mockapocka: Men en del i själva känslan av att ha en almanacka är väl att få välja design och utseende själv? Det finns ju så fina!
Shamrock: Gör du?! Men vi ska ju vara som systrar du och jag!

Osloskånskan sa...

Du underbart kloka damemenneske!
(syftar på de sista raderna)
Så glad jag känner dig, iallafall litegrann :-)

Osloskånskan sa...

Du underbart kloka damemenneske!
(syftar på de sista raderna)
Så glad jag känner dig, iallafall litegrann :-)