lördag 4 maj 2013

Inbjudan

För 14 dagar sedan var jag på mammografi. Häromdagen fick jag svar. Jag fick leta en stund för att hitta resultatet av undersökningen. Det stod i rubriken. Det tycker jag var ett konstigt ställe. Mammografiundersökningen av dina bröst visade inga tecken på cancer stod det i rubriken. Sedan stod det  Du kommer få en ny inbjudan om ca 2 år. Inbjudan? Det låter festligt med inbjudan. Så värst mycket fest är det inte på mammografimottagningen. Jag får mer en känsla av avrättning när jag är där. Jag tror det är de där båsen som får mig att känna så. För er som inte varit på mammografi kan jag tala om att man föses/lotsas in i ett rum som påminner om toaletten på min högstadieskola. Det är rader med dörrar efter bägge långsidorna. Man hänvisas till en sådan dörr (för andra gången i rad av en kvinna som har exakt samma dubbelnamn som min svärmor!) som leder in i ett litet bås och där  beordras man att klä av sig på överkroppen. På plats i båset låser man dörren ut mot rummet som man just lämnade. I det lilla båset som är ca 1x1.5 m står en gammal stol från 60-talet och där finns även några gamla tidningar. På väggen mittemot stolen sitter en spegel. Det känns väldigt märkligt att titta på sig själv i spegeln när man sitter i bar överkropp och läser en tidning. Jag hann bläddra igenom två tidningar innan det knackade på den andra dörren, den som leder ut till själva undersökningsrummet. Om det känns märkligt att läsa tidning med bar överkropp så känns det ännu märkligare att stå och prata med en annan människa utan att ha en tråd på överkroppen. Själva undersökningen ska jag inte plåga er med men om ni föreställer er att någon fått för sig att era bröst SKA gå att få lika tunna som bakplåtspapper så förstår ni ändå känslan av hur det känns när brösten pressas ihop från alla håll och kanter.  Det kanske inte är en så festligt undersökning men bröstcancer är inte något att hurra för det heller. Egentligen är det fantastiskt att vi erbjuds den här möjligheten till tidig upptäckt av eventuell bröstcancer. Jag ser fram emot nästa inbjudan.

6 kommentarer:

Jigglypuffan sa...

Håller med dej men önskar att de snart uppdaterar undersökningarna till modern tid! Undrar om en karl skulle gå med på att få sina ädlare delar plattade mellan 2 glasskivor...knappast!
Vi har ju superteknologi med magnetröntgen men den är för dyr....dyr? Gör något åt saken säger jag!

Osloskånskan sa...

I min mammas stad är det samma ingång till mammografiundersökningen och en begravningsentrepenör, lite makabert....

Singelmamman sa...

Kom ändå ihåg att också känna genom brösten själv. Det bästa sättet att upptäcka knölar på.

Fru Venus sa...

Jag hör att vårt mammo-rum är mycket trevligare än det du går till. Du klämmer-känner väll själv också?

Knasterfaster sa...

Annette: Nej just det, knappast!De får väl se till att tillverkarna av de där magnetkameramaskinerna får tillverka fler kameror för då brukar jag ju kostnaden gå ned.
Oslo: Verkligen makabert!
Singel och Venus: jag är urusel på att klämma på mig själv. Jag ska skärpa mig. Jag ska!

Unknown sa...

Nu gör jag det,
Klämmer alltså!
Ett bra inlägg Knasterfaster, du får alltid till det så härligt när du skriver:))