söndag 5 maj 2013

På andra sidan häcken

För en tid sedan fick vi nya grannar. Det är alltid lite läskigt med nya grannar tycker jag. Man vet liksom inte vad de tänker ställa till med. Det är endast en cykelväg mellan vårt och deras hus. Från vårt köksfönster har vi utsikt över deras uteplats. Innan de flyttade in så stirrade vi bara in i en häck men nu har de huggit ned en bit av sin häck. Nu har vi full insyn. De känns lite ovant. De har redan bestämda platser vid sin utemöbel. Han tycker om att sitta med händerna knäppta bakom nacken. Hur länge kan en man sitta på det viset utan att få syrebrist i armarna?! Sambon vill att vi ska sätta upp en ampel med en växt i vårt fönster så att de inte har full insyn till oss. Jag vet inte om det är för att han inte vill att de ska se hur mycket saker har vi på vår diskbänk eller om det är för att jag inte alltid klär på mig innan jag sätter på kaffebryggaren på morgonen. Jag sa till Sambon att gå och fråga den nya grannen vilken växt han skulle rekommendera att hänga i det fönstret som insynsskydd. Den nya grannen jobbar nämligen på en blomsterhandel! Jag vet, det är ju SKITLÄSKIGT! Kommer de ha en sådan där prunkande trädgård som alla kommer aa och oa om när de går förbi? En sådan som folk kommer att vallfärda till när det är  Öppen trädgård så att det blir fullt med bilar på vägen här utanför? Ända sedan vi flyttade hit har Sambon tjatat om att plantera en häck runt vår trädgård. Jag har stenvägrat. När jag tänker efter så vore det kanske ändå inte så dumt med en hög och tät häck. Som vindskydd menar jag. Vilken häcktyp växer snabbast?

6 kommentarer:

Singelmamman sa...

Tuja (vet inte om det stavas så) växer snabbt och högt.

Aurora sa...

Fråga grannen vilken häck som är bäst. ;) kram

Fru Venus sa...

Satsa på Tujahäck, växer bra och grön året om. Är han nåt att titta på då? Grannmannen?

Shamrock sa...

Du ska ha en häck som inte har giftiga bär och som inte har vassa taggar

Knasterfaster sa...

Singel: är det inte väldigt mycket 70-tal och kyrkogård över dem?
Aurora: Tack för tipset!
Fru Venus: se svar till Singel ovan. Det är han säkert för de som har den smaken.
Shamrock: Ja, så att inte barnbarnen förgiftas eller sticker sig!

Unknown sa...

ja, hans utseende är det inget fel på iallafall:)) han ser bra ut!
Sätt plank åt båda sidorna mot cykelbanorna för sedan kan ni bara rulla ut nät då och då som täpper för hålen från husets båda sidor fram till planket så får Zelda en asstor bur:))

Vita höga plank är snyggt och särskilt om det finns någon trevlig klättrande växt på nåt ställe utefter planket.

Gå in och fråga annars om rekommendationer så skapar ni en första kontakt.