söndag 5 maj 2013

Jag sa ett. Jag sa tu. Grillsäsongen börjar nu!

Sambon tror att jag inte tycker om att grilla. Han har fel. Idag tyckte jag väldigt mycket om att grilla. Vi köpte köttet redan i fredags. Sambon la köttet i marinad mitt på dagen idag. Vi gick tillsammans till affären i god tid innan middagen och köpte grillbriketter och potatis. Det är lugnt. Helt ok grillkväll faktiskt. Sambon sitter där ute nu. Jag kokar potatis. Minsta skär en sallad under protest.

Jag gillar inte att grilla när klockan närmar sig 19.30 och alla är jättehungriga och jättetrötta och vi varken har kött eller grillbriketter hemma. Det är motigt då. Då brukar jag ge Sambon blicken som säger att jag inte tycker att det är någon god idé att grilla. Då brukar han bli sur och påstå att jag aldrig vill grilla. Då säger jag ok då. Då får Sambon gå och handla själv. Jag gör allt det andra. Jag står i köket och blir sur, arg, frustrerad och förbannad. Jag brukar bl.a reta mig på det jäkla könsrollsträsket som vi hamnar i när det ska grillas. Jag fixar kokpotatis eller klyftpotatis eller potatissallad och en god sallad. Sedan dukar jag. Under tiden som jag fixar sitter Sambon ute och vaktar grillen och vänder på köttet.

Min promenadkompis är i Köpenhamn. Idag promenerade jag 8,4 km med Största. Vi gick till MQ och bytte en skjorta och sedan gick vi hem igen.

5 kommentarer:

Susjos sa...

Lustigt det där med grillning...mannen grillar och kvinnan gör allt annat...hm...

Tina sa...

Hemma hos oss blir det inga uppdelningar när det ska göras något. För här finns bara jag, bilen och dammråttorna. Så jag grillar....

MEN, mitt problem är det där med att skruva ihop grillen.... Köpte en grill för 6 år sen, men har inte fått den hopskruvad ännu. Så för några dagar sen hittade jag en grill för 8e,(Sagaform på rea) en liten söt en. Tänkte att kanske blir den hopskruvad fortare än den andra ;o)

Vi får se....

Knasterfaster sa...

Susjos: det måste det bli ändring på!
Tina:jag älskar att skruva ihop saker! Sätt igång bara! Det är jättekul!

Unknown sa...

Du är en baddare på att knota ihop saker, utan dig hade vi varken haft nya gardiner eller gardinstång uppsatt!
Du inredningskunniga kvinna är duktig!
Tack vare dig så njuter vi nu av ett som vi tycker " nytt hem":))

Knasterfaster sa...

Martha-Mildred: Tack! Så glad jag blir! :)