måndag 13 maj 2013

Spagetti och köttfärssås

Den enda maträtt som jag kan göra med autopiloten påslagen är spagetti med köttfärssås. Jag tror att jag t.o.m har lagat det fast jag varit sovande. Jag har lika många olika varianter på rätten som jag har hårstrån på huvudet. Det är endast två ingredienser som måste ingå: pasta och köttfärs. Har gjort pastasås på tonfisk eller enbart grönsaker också men det kan ju inte kallas för köttfärssås. Om jag redan i affären planerar för köttfärssås så köper jag grön paprika och morötter för det tycker jag är gott att ha i. Det blir inte lika gott utan lök, helst ska det både vara gul- och vitlök. Jag hackar lök och andra grönsaker väldigt grovt förutom morötterna som jag river. Jag föredrar tomatpuré på tub, inte passerade tomater. Champinjoner använder jag väldigt sällan och när jag gör det så ska det vara färska. En kanske lite oväntad ingrediens som jag gärna använder i köttfärsåsen är messmör. Vi har alltid permesanost hemma och den är lika viktig som ketchupen hos oss. Ikväll lyckades jag särskilt väl enligt Sambon. Kvällens extra ingrediens var aubergine.

Vi äter ofta inte middag förrän 19.30. Vi äter mackor när vi kommer hem från skola/jobb.

Imorgon ska jag följa med Minsta på dyslexiutredning. Den tar sex timmar.

5 kommentarer:

www.imitthuvud.hemsida24.se sa...

Mums vad gott det låter!!

Singelmamman sa...

vi hade också köttfärssås o spagetti. Men jag hade missat att parmesanen var slut. Lycka till i morgon.

Aurora sa...

Jag brukar också ta vad jag har i kylskåpet men messmör har jag aldrig provat. Inte ens till annat.

Malla sa...

oj så längesedan vi åt det! jag brukar också variera och ha lite allt möjligt i.

Knasterfaster sa...

Imitthuvud: Ja, oftast blir det gott!
Singel: Hur klarade ni er utan parmesan?
Auora: Messmör som är så gott!
Malla: Det går verkligen att ha i nästan vad som helst!