torsdag 11 november 2010

Soppa

Det blev soppa till middag. Det ville inte Minsta ha. Han fick makaroner och köttbullar. Vi argumenterade lite fram och tillbaka innan jag accepterade hans motstånd. Vi åt soppa till middag igår kväll och han åt soppa till lunch i skolan idag. Han ville inte ha mer soppa. Det kunde jag förstå. Jag ville absolut göra soppa för jag hade hittat en bra recept på kycklingsoppa med kokosmjölk, curry, kyckling och äpplen. Den blev väldigt god.

Minsta och jag gjorde hans läxa tidigare under eftermiddagen idag. Han skrev nio långa meningar. Det tyckte jag kunde belönas med en god middag. Han tycker inte om läxor. "När man inte är i skolan ska man var ledig" tycker han. Idag gjorde han i alla fall läxan utan att tjafs. Det är jobbigt när det blir tjafs. Häromdagen blev han jätteledsen när han skulle göra läxan. Han grät och vägrade. Det tar så mycket energi av oss när det blir så.

Nu håller jag tummarna för att Sambon handlar te och och något gott på vägen hem för jag är sugen på det.

6 kommentarer:

Rut-Knut-Tjut sa...

Det lät jättegott. Jag gillar soppa!

Malla sa...

Mmm soppan lät god, förutom det där äpplet.

Shamrock sa...

Känner igen det där med läxorna. Vi fick dessutom läkarordination på det som Minsta säger. Skolarbete i skolan och inget efter skoltid

Knasterfaster sa...

RKT: Den var god och lätt att laga!
Malla: Äpplet kan man skippa.
Shamrock: Önskar vi slapp men hur gör man då för att han ska komma ikapp?

Tantaluran sa...

Usch ja, jobbigt att kriga om läxor.

Lysande ögonblick! sa...

Jag förstår minsta. Läxor är inte kul, men det är ledighet. :-)

En stor kram till er båda!