måndag 29 november 2010

Knasterfaster och julpyssligheten

Lyssnade på radio imorse och blev lite upprörd så där precis när jag var alldeles nyvaken. De var de där tre som pratade i P3 hmhm, Kodio och Hanna. (Minns av någon anledning aldrig namnet på den där första tjejen). I alla fall så pratade de om julgranar och Kodio hade en lång utläggning om hur dumma folk är som klär granen dagen innan julafton. Enligt honom ska granen vara klädd redan nu innan det ens är december. Han liknade "dagen innan julafton klädning av granen" med ett one nigth stand. Det lät som om han trodde att man slänger ut granen igen på juldagen eller kanske på annandagen. Hallå Kodio!!! Du har fel. Julen städas bort och julgranens slängs ut 20:e dag Knut, dvs. 20 dagar efter julafton. Om vi tog in granen redan nu så skulle den stå inne i stugvärmen i nästan två hela månader. Hur många barr tror du finns kvar på den då? Orka vattna julgran så länge liksom. Vi tar in och klär granen dagen innan julafton (Lille Julafton). Tracka inte ned på det.

När jag satt i bilen på väg till jobbet så lyssnade jag också på radion. Då pratades det om jultanter eller julgummor eller vad de kallade dem. Tjejer/kvinnor/gummor som förbereder sig inför julen redan i september med bakning, pynt, pyssel och en massa måsten. Ja, för det är väl nästan bara ett kvinnligt fenomen?  Hur många män sitter på sina arbeten pratar om allt det som de shåat med inför julen? Förväntningarna på kvinnan är enorma. Du kan leva i ett hur jämställt förhållande som helst men struntar ni i alla julförberedelser så är det du som är kvinna som kommer att få leva med omgivningens förebråelser. Ni MÅSTE väl ändå ha en GRAN för BARNENS skull? När jag väntade Minsta så ramlade julgranen omkull på självaste julaftonen och oj vad jag grät då. Det blev som en symbol för mitt misslyckande. (Jag var gravid, man är ju lite känslig då).

Jag avskyr att pyssla. Det blir bara fult och skevt och ser helt malplacerat ut om jag försöker. Hittills i år har jag satt upp en stjärna och en stake och idag tände vi det första adventsljuset. Jag tar det lugnt och det gör Sambon också. Det kommer att bli jul ändå. Våga vägra julstressen!

Som tur är så älskar jag att handla paket. Jag skickar kanske efter något från nätet och resten handlar Sambon och jag dagen innan julafton. Då är det öppet extra länge i affärerna men nästan inga är ute och handlar så det är så himla mysigt och avstressande. Jag vill att du också tar det lugnt fram till jul och inte gör mer än det som du vill göra för din egen skull.

(Ursäkta att jag blev lite osrukturerad i det här inlägget men jag har blivit avbruten med frågor om allt möjligt under tiden som jag skrev).

6 kommentarer:

Singelmamman sa...

*applåder* Lysande och helt rätt! Jag håller med. Och varför tar alla kvinnor på sig rollen som julens räddare? Här kommer julen också, utan att jag behöver bli stressad. Jag gör det jag vill. Typ inte baka.

Gafflan sa...

Håller med...men det är så himla lätt att ryckas med i julstressen. I år ska jag ha julafton och då lägger jag ner extra kraft på att ha det pyntat och mysigt, fast det är ju egentligen inte det som gör julen utan umgänget med familjen. Jul blir det ändå :DD
Kram

nillas liv på pinnen sa...

Här är det maken som fixar allt julpysslande. Jag fixar maten.
Jag har svårt för förväntningar som föreskriver hur det SKA vara. Det har inte maken, han tycker bara att det är kul, så han får hållas.

Knasterfaster sa...

Singelmamman: "Bugar och niger" Julen behöver inte räddas. Den kommer ändå. Jag fattar inte varför vi kvinnor är så urbota dumma ibland.
Gafflan: Jag hoppas du får tid att njuta också. Låt dem ta det som ni har det!
Nilla: Ni make är ett undantag vá? Jag har också svårt att göra såsom man SKA göra. Det känns obekvämt.

Knasterfaster sa...

Nilla: Det skulle stå din och inte Ni i första meningen.

Ulrika sa...

Du har så rätt. Oftast är det ju kvinnan som står för själva organiserandet, inhandlande, bakande, städande och fixande.

Maken fixar granen, tillsammans med mig men det är nog det enda. Jo, han köper klappar åt mig, många blir det och det är han skitbra på.

Jag tycker att folk får göra som dom vill när det är jul, vill man börja i september så är det väl ok. Vill man kasta ut granen på juldan likaså. Bara man njuter av julen och inte gör det för att andra förväntar sig så.

Åtminstone försöka göra julen till en högtid för sig själv och familjen, inte försöka tillfredställa hela släkten och alla omkring sig.