lördag 6 november 2010

Kvällsmys

Har tittat på Toy Story med Minsta och smaskat lördagsgodis ur påse som Största och Mellan köpt.

Minsta kan inte läsa så bra ännu så Sambon och jag har turats om att läsa högt från textremsorna. Det var ganska jobbigt eftersom vi har varit ute på en lång promenad och ätit "söndagsstek" med sås och potatisgratäng hos svärmor. Innan promenaden åt vi bullar och tårta och efter middagen åt vi äppelkaka med vaniljsås. Lite möra och väldigt mätta var vi när vi kom hem. Jag somnade till en gång under filmläsningen men Minsta skrek till så att jag vaknade igen.

Vi brukar köpa julklappar enligt tema i vår släkt. Alla vuxna köper en julklapp. Julklappen får kosta högst 250 kronor. Vi har haft tema bok, kokbok, något ätbart och något varmt tidigare år. Ikväll bestämde vi att temat i år ska vara: något rött.
Med barnen gör vi så att alla barn köper en julklapp för max 150 kronor till en bestämd kusin. Mellan köper en julklapp till Yngsta, Yngsta köper till Mellan, Största köper en julklapp till Äldsta och Äldsta köper till Största. Faster och Farmor köper något till Minsta.
Jag och Sambon brukar ge varandra något litet. Jag brukar köpa lite extra julklappar till de jag tycker om. Sambon och jag brukar oftast köpa julklapparna några dagar innan jul. Förra året handlade Sambon och jag julklapparna kvällen innan julaftonen. Affärerna hade öppet extra länge då och det var nästan folktomt. Så underbart lugnt och ostressande det var. Vi tog oss tid att sätta oss ned och fika också. Jag tror vi gör likadant i år. Hur köper ni julklappar?

5 kommentarer:

Singelmamman sa...

Jag köper julklappar bara till mina tonåringar. Och det kan bli strax innan jul eller någon vecka innan. Det beror på när jag får någon hint om vad de önskar. Jag tror att yngsta ska få fårskinnstofflor. I år måste jag förmå äldsta att gå till en fotograf och ta ett kort till mormor, min storaster och hans farmor. Han missade skolfotografen.

Malla sa...

Jag köper bara till barnen och Leon i år. Jag har köpt klart till Leon och nästan klart till Nellie. Fattas ngt till Fabbe. Jag gillar att ha klart i tid, så kan jag sen bara se på alla fina dekorationer i stan istället för att trängas med de vilda :)
Ngt rött lät ialla fall roligt!

Shamrock sa...

Jag tycker om att vara ute i god tid, helst ska allt vara inhandlat innan 1:a december. Mycket köper jag på nätet. Då kan jag istället gå runt på stan och njuta av julen. Men i år blir det nog inte så

Mika sa...

Är yngsta och Minsta samma person eller har du en sladdis?

Ett tag så köpte vi julklapp genom att dra lott om vem vi skulle ge till och sedan till barnen förståss.
Dessvärre var det ett par i familjen som satte sig emot detta så nu köper alla till alla igen. Helt galet! Handlarna skrattar hela vägen till banken. På grund av detta så tänker jag köpa dååååliga julklappar i år till dom som strejkat.
Kanske en flodhäst i keramik eller porslin? För att piffa till det lite så kan jag måla den själv med plastfärg... (bara en tanke...)

Kram och god natt!

Knasterfaster sa...

Singel: Sambon och jag köper förstås julklappar till våra barn också och de köper till oss. Fårskinnstofflor - det lät lurvigt och mysig. Jag inbillar mig att det är lättare att handla billiga presenter till döttrar. Är det så?
Shamrock: Jag brukar också handla på nätet. Det hade jag glömt. Det är bara det att då måste man vara ute i god tid så att det man beställt hinner komma till jul. Jag är inte så bra på att vara ute i god tid.
Mika: Ursäkta att jag var rörig. Mellan och Största är mina barn. Yngsta och Äldsta är deras kusiner. Dåligt att du har strejbrytare i familjen. Ge pengar till någon välgörenhetsorganisation eller cancerfonden eller något och skriv ned det på en lapp och försök hitta något "skräp" hemma som du ger bort tillsammans med lappen om att du skänkt pengar! Plastfärg låter inte nyttigt.