tisdag 25 januari 2011

Fryslort

Minsta fryser. Han har feber. Han ligger bredvid mig i min säng. Jag har värmt en vetevärmare åt honom. Den har han lagt på sina iskalla tår. Han vill inte vara sjuk nu. Han har sökt till en musikskola till årskurs 4 och det är intagningsprov på torsdag. Nu är han orolig för att inte klara av testet om han är sjuk. "Tror du jag blir frisk till på torsdag?". "Är kaffe nyttigt?". "När somnar man när man är sjuk?" "Kan jag dricka två glas honung?". "Jag kan vara hemma imorgon och dricka te med honung". "Honung stärker motsvaret".  "Jag kan vara hemma själv imorgon om du måste jobba" Åh, lille gulleplutt som aldrig är sjuk annars och så blir han sjuk just nu! Så typiskt!

Minsta är sen med att läsa och skriva. Igår sa ha att han tror att han kommer att kunna läsa och skriva när han är 10 år. Det tror jag också. Han kan faktiskt redan skriva. Allt är inte helt rätt stavat men ni kan väl ändå läsa vad det står, eller hur? Det tycker jag är viktigast.

10 kommentarer:

Fru Venus sa...

Stackars minsta :-( Hoppas verkligen han kryar på sig. Ja, jag förstår vad han skriver :-) mina tjejer stavar bättre men har sämre handstil! Ta hand om varandra, kram!

4U2 sa...

Alla "mognar" olika! Ja, jag ser.

Gafflan sa...

Så typiskt att bli sjuk just nu men jag hoppas på och håller tummarna att han mår bra till på torsdag. Det här med att läsa och skriva är ju inte en självklarhet (yngsta med dyslexi) men jag kan absolut läsa vad han skriver :DD

Shamrock sa...

Klart att jag ser och förstår vad det står. Håller tummarna för att han blir frisk. Kan man inte få göra provet vid något annat tillfälle om man är sjuk?

Nica sa...

Åh men gud så rart. Och Yes! Det är precis det som är viktigast. Att man gör sig förstådd. Ingenting annat egentligen.

Vilken liten raring.
Och han kommer säkert att klara intagningen! Musikalisk är man, förkyld eller inte :)Och dom lyssnar så sällan på röstkvalitet på första intagning. Utan mer renhet, takt och formkänsla. det kommer att gå kanon. Hälsa lille skrutten det :)

Har ju två skruttar som gjort just exakt detta för att söka in till fyran. Och vilken gåva det är att ha barn i musikklass
Ja, du vet ju :)

Finnpajsaren sa...

Men åh, stackarn. Hoppas han hinner krya!
Och jo man ser ju vad det står.

Fru Gårman sa...

Krya på sig! Klart han blir frisk till torsdag! Fin handstil!

Mika sa...

Jag hejjar på honom att han kryar på sig! Annars kanske det finns möjlighet att göra intagningsprovet någon dag senare... så hårda kan dom väl inte vara mot en (snart) fjärdeklassare???
Jag ser också vad han skrivit! Solklart! Det är synd att just den "korrekta" skriften och att den "perfekta" läshjärnan har så stor betydelse i skolan... alla är vi olika och har olika kvalitéer.
Kram till dig och minsta!

Singelmamman sa...

En puss på pannan är också uppfriskande när man är lite hängig. Tror också att han kommer att klara intagningen galant. Håller tummar och tår.

Malla sa...

men det är väl ingen som stavar helt rätt i den åldern! (tror jag) :)
han är duktig tycker jag