söndag 30 januari 2011

Hur jag gjorde?

Jag struntade i Mellan lät honom hållas med sitt. Insåg att det var onödigt att ödsla energi på att bråka med honom. Jag bad Minsta stänga av TV:n eftersom propparna går om vi dammsuger samtidigt som TV:n är på. Tog en extra koll på gästtoan. Där såg det snyggt ut. Dammsög kök, hall och vardagsrum och satt i extraskivorna i bordet. La på en duk, ställde fram mattallrikarna och hämtade extrastolar från köket. Slängde en kompostpåse och upptäckte att hela entrén var var blockerad av cyklar. Flyttade fyra cyklar så att det gick att komma fram till ytterdörren. Gick upp på övervåningen för att ta en snabb dusch. Innan jag duschade slängde jag in joxet i förrådet och sopade av golven uppe och bäddade sängsoffan i TV-rummet.  När jag hade duschat placerade jag med hjälp av Minsta ut tända ljus lite här och där nere. Mellan kom och frågade efter rengöringsmedel till sin skrivbordskiva(!). Han städade sitt rum och bytte lakan(!). Jag laddade bryggaren med kaffe. Klockan 14.52 kom Sambon hem med maten som vi skulle bjuda på. Klockan 14.55 kom den första gästen. Maten lagade jag när gästerna var här. Det var potatis och kyckling som skulle stå i ugnen. Förberedelsetid: 15 min. Ugnstid: 90 minuter.

5 kommentarer:

Nica sa...

Vet du - det låter som ungefär det jag skulle gjort.
Kanske skulle jag låtit gästerna vara med och laga maten också :)
Men - ibland... tja, ibland är det inte värt att tjata, eller dra igång ett tjafs.
...även om man kanske "borde"

Hoppas det blev alldeles underbart :)

nillas liv på pinnen sa...

Oj, det var bra gjort. Av Minsta också som bytte sängkläder, det är ju inte så lätt.

Mika sa...

Verkligen bra jobbat! Jag är imponerad!!!

Singelmamman sa...

Jag skulle vilja ha ditt lugn. Du gjorde helt rätt. Och det är sällan jag upplevt att gäster förväntar sig mat på bordet direkt när de kommer.

Snäckskalsdalen. sa...

Tack för att du nämnde min blogg och länkade....fast jag tycker ju att det ser lika fint ut där du bor, herrgårdar och allting, hur fint är då inte det? Jättevackert och gamla fina hus och ett tak alldeles för sig självt på marken, det har kanske suttit på ett kyrktorn......
Det låter gott med maten, och det är väl mysigt att sitta och prata och vänta på maten, det låter väldigt mysigt relaxed.
Agneta kram