fredag 21 januari 2011

Middag hos oss!

Klyftpotatis med olivolja och timjan
Nu har vi precis ätit middag hos oss. Ikväll bjöds det på klyftad delikatesspotatis med färsk timjan och fint skuren rödlök. Penslas med olja, kryddas med salt, peppar och viltkrydda och bakas i ugn i 30 - 40 minuter på 225 grader mitt i ugnen. Receptet på potatisen fick vi tillsammans med ett provsmak på ICA tidigare ikväll. Till potatisen serverades en sweetchilisås (2 dl cremefraiche+1/2 dl sweet chili) kycklingklubbor och en vanlig grönsallad. Mellan och jag hjälptes åt med potatisen. Han skar. Jag blandade och kryddade. De var hur gott som helst! Minsta åt väldigt lite utav köttet på sin kycklingklubba. Jag undrade varför. För att jag är rädd för skelett sa han. 

Det är inte klokt så trött jag har varit idag. Tur att jag har haft lite statistik att ägna mig åt på jobbet så att tiden gick snabbt för annars hade jag somnat sittande på min post. Rent bildligt talat alltså. Jag brukar inte sitta på min post för det är sällan jag får någon post skickad till mig på jobbet. Man får inte skicka och ta emot privat post till arbetsplatsen. Det är en offentlig verksamhet jag arbetar i. Vi håller på att få ett nytt diariesystem och det har rört upp en hel del känslor minst sagt. Det är väldigt många som aldrig har hört talas om offentlighetsprincipen. De var väl sjuka den dagen i skolan. Det är skrämmande så många det är som är rädda för insyn och öppenhet. Alla har fått skriva på en fullmakt där man ger en registrator rätt att öppna all inkommande post där det står ett personnamn ovanför myndighetens namn. Såhär: 
Knaster Faster
Avdelning si och så
Sjukahuset
100 100 STÄLLET
Jag tänker inte att det är "min" post bara för att mitt namn står på kuvertet så för mig får registratorn gärna öppna all post som kommer i mitt namn. Det är extremt många som inte ger registratorn tillåtelse att öppna post som kommer i deras namn. Jag blir väldigt fundersam på vad det är för hemligheter de har och vad det är de vill dölja. Om man inte ger registratorn tillåtelse att öppna posten så måste man se till att man är på arbetet och öppnar all "sin" post alla helgfria vardagar. Jag undrar om de kommer att vara där och göra det. Ursäkta att jag skriver om jobbet på en fredagskväll. 

Nu ska jag gå till Minsta. Han har ropat på mig en stund nu. Han vill att vi tittar på Barda tillsammans. 

4 kommentarer:

Singelmamman sa...

Mmm så gott det lät, med maten. Jag avvaktar nog mat till i morgon. Ja offentlighetsprincipen är det många som har problem med. Men på min arbetsplats får vi ha privatpost. För vi är ett kooperativt företag.
Fortsatt trevlig kväll!

Mika sa...

Jisses vad gott det lät!!! Måste prova det en dag... tycker mig kunna lukta det ljuvliga... mmmm...
Min sambo tycker också att ben och brosk är läskigt. Tydligen har det med skelett att göra hos honom också.

Kram på dig!

Shamrock sa...

Oj vad vissa är hemliga... de kanske vänsterprasslar och får brev från prasslet, eller så sysslar de kanske med olagligheter... Du kan ju bli värsta detektiven

Fru Venus sa...

Skulle jag få post till mitt jobb skulle jag bli rädd :-/ Potatisen lät supergod! Nattikram :-)