lördag 29 januari 2011

Hur skulle ni ha gjort?

Klockan är 13.40 och klockan 15 kommer det födelsedagsgäster.

Som vanligt är ni sena och gör allt i sista minuten. Kl. 13 bestämde ni menyn och er man har precis åkt iväg för att handla "allt", dvs. rubbet, käk, dricka, tårta, sallad m.m. Det ser ganska städat och ok ut i hall, vardagsrum, kök och på gästtoan men golven skulle behöva svabbas av och kanske du behöver ta några tag med dammsugaren.

Du vet att på övervåningen ser det ut som "hej kom och hjälp mig" sedan ni ställde in julprylarna i förrådet förra helgen. Av någon konstig anledning så svämmade det ut en massa jox från förrådet då ni ställde in julsakerna. Joxet står kvar i övre hallen. Du har ingen aning om vilket skick TV-rummet på övre plan är i. Du skulle absolut behöva duscha innan gästerna kommer.

Er yngsta son var jätteduktig och städade hela sitt rum helt själv förra helgen. Er äldsta son städar sitt rum just nu. Du hör dammsugaren där uppe. Din mellersta son skulle absolut behöva plocka undan lite grejer från golvet i sitt rum och rengöra sitt skrivbord för där ligger det tomma chipspåsar m.m. m.m. Din man bad mellersta sonen att städa sitt rum innan han åkte iväg för att handla.

Du vill passa på att sätta i extra skivorna i matsalsbordet, lägga på en duk, duka, tända några ljus och dammsuga av mattan under soffbordet innan gästerna kommer.

Minsta sonen sitter i soffan i vardagsrummet och tittar på det här på hög volym:



Mellersta sonen sitter på en stol mitt på vardagsrumsgolvet. Han har tagit loss precis varenda tangent från sitt tangentbord för datorn och nu sitter han och putsar tangenterna, en och en, med en liten trasa. Du blir fruktansvärt provocerad av detta polerande. Vad gör du?

11 kommentarer:

Singelmamman sa...

Usch vad svårt. Jag hade nog tyvärr "exploderat" på sonen. Dammsugit och sen dukat. Men det är bara för att jag vet att mina tonåringars släktingar inte skulle gå längre än till matbordet, så övriga röriga rum behöver jag inte bry mig om.

Malla sa...

Ja jag är ledsen att behöva säga det men jag hade blivit fly förbannad (fast jag inte blir sånt, men då jag tänker efterså händer det nog ändå)
Om man ska kalasa så kan alla hjälpas åt.
Jag skulle också ha dammsugit, sen dukat och tagit en snabbdusch.
Övervåningen skulle jag strunta i. Om ngn är på väg dit skulle jag ha sagt "skyll dig själv där har vi inte städat"

Unknown sa...

Jag skulle låta allt vara som det är. Välkommen till ett levande hus. Jag skulle duka bordet och ta en snabbdusch. Jag personligen trivs bäst när jag kommer till någon där inte allt är tillrättalagt och skinande. Om jag får gäster ser jag till att toan är ren och att dammråttorna är borta från kök, hall och vardagsrum.

Shamrock sa...

Jag skulle duschat och dukat. Övervåningen hade jag struntat i gästerna behöver inte gå upp dit.

4U2 sa...

1- Duscha (vet att det finns känsliga personer som associerar ofräschet med ev mat) 2- duka. Om tid skulle finnas snabb dammavlägsnande från matrum men helst ett leende som visar sann lycka!

Madlar sa...

Först o främst, ta inga konflikter i ditt tillstånd, strunta i tangentputsaren.
Strunta i övervåningen.
Ta en snabb, sval dusch.
När gästerna kommer, släkt antar jag, så be om hjälp att duka o plocka fram.
Blir en trevlig gemensam aktivitet när gästerna får riva runt i skåpen, leta efter servetter, försöka hitta kaffeburken.
Andas djupt o ta det som det kommmer. Det är faktiskt inte jorden undergång....jag lovar <3.

Renée sa...

Jag är lugnet själv så jag hade inte brytt mig utan gjort det jag skulle. Lite skit i hörnen bryr jag mig inte om. Om gästerna inte tycker om det kan de ju städa! Hoppas ni hade det roligt!

Finnpajsaren sa...

Jag hade sagt så här:
Du mellan, jag ser att du valt att polera dina tangenger nu, jag undrar om du glömt bort att jag bett dig om hjälp med lite annat?
De brukar själva upptäcka att de valt en rätt olämplig aktivitet då :-)

Annars gäller det ju att förstrukturera förstrukturera förstrukturera för trötta/lama tonåringar har jag märkt... hihi.

Ang att städa så vill jag också att det ska vara undanplockat när jag får gäster men jag bryr mig NOLL och INGET om sånt när jag är hos andra. Bara toan är fräsch.

Caja: sa...

Alla andra har sagt alla kloka ord om denna saken så jag håller bara med, dusch, ren toa, en snabb dammsugning nedre...och be om hjälp till dukningen! Coola ner! Förmodar att alla som kommer känner dig väl och då behövs inte finputset...eller....

Kram/caja

nillas liv på pinnen sa...

Jag skulle ha satt mig vid datorn och skrivit ett uttömmande blogginlägg om situationen. Sen hade jag haft kalas.

Knasterfaster sa...

Singelmamman: Mina släktingar rör sig överallt då de är här. Mellan gjorde inte det där för att provocera. Jag tror han gjorde det för att han ville göra det. :)
Malla: Ibland exploderar jag också men oftast håller jag mig cool. Jag vill också att alla hjälps åt att få det snyggt när det kommer gäster.
Anna: Det känns som om gästerna trivs bra här trots att vi lever lite "bohemiskt".
Shamrock: 100 vilda hästar hade inte kunnat hindra gästerna från att gå upp på övervåningen. Det var skönt med en dusch och att smörja in sig meden härligt doftande hudlotion efteråt. :)
4U2: Jag hade inte kunnat hoppa över duschningen. Kände mig mycket piggare och gladare efteråt.
Madlar: Jag tog ingen konflikt och jag tog en snabb sval dusch. Tyvärr så känner jag lite av "jordens undergång" när mina släktingar ska komma. Vet inte varför det har blivit så. De skulle inte klara av att hitta kaffeburk och servetter hos mig - tror jag. :)
Renée: Önskar jag kunde känna mig lika lugn som ger intryck av att vara. Vill inte att svärmor städar hos mig. Aldrig i mitt liv att hon får göra det!
Finnpajsaren: Nu är toan fräsch så passa på och kom hit nu. Vad sägs om torsdag efter kl. 14?
Caja: Du är klok du med. :)
Nilla: OM jag hade gjort så och OM Sambon hade sett mig så hade han "gått i taket". Men han var ju och handlade så jag hade kunna gjort det. Hi hi hi. Kalaset blev lyckat!