onsdag 17 mars 2010

Curlingtjejer

Vuxna människor har inte hamstrar skrev om curling för några dagar sedan. Inte sporten, utan hur vi kvinnor curlar våra män. Idag hade boken Familjens projektledare säger upp sig kommit med posten. Jag har inte läst den ännu. Jag undrar om det inte curlars lite här och var. På mitt jobb t.ex. Skulle det inte finnas curlare inom sjukvården så skulle nog inte många få vettig vård. Det finns curlare som tar hand om allt åt doktorn. Det enda doktorn behöver göra är att träffa patienten. Allt det andra tar curlaren hand om. Curlaren är ofta en läkarsekreterare eller en undersköterska. Jag brukar kalla det för att "puffa runt" när man gör allt för att läkaren skall få stå  i centrum och skina. Jag är en sådan som vägrar curla. Jag vägrar t.ex att påminna läkarna om det ena och det andra, lägga papper under nästa på dem för att de skall förstå att de skall skriva sitt namn där osv osv. Jag vägrar att vara "mamma" på jobbet. Läkarna tjänar minst 3 x så mycket som jag och jag får inget extra för att jag "hjälper" dem med det sådant som de faktiskt skall klara av att göra själva.
Curlar ni på era jobb?

Idag jobbade jag extra länge. Kom hem kl. 18. Sambon hade migrän svår huvudvärk när jag kom hem. De två yngsta tjafsade om vem som skulle få titta på TV. 9-åringen påstod att han måste få se ett specialprogram som endast skulle sändas ikväll och 14-åringen hävdade att han tittade på en långfilm. Bråk och tjafs och gråt och skrik. Mammma!!!! Jag sa att jag inte är någon domare och att jag inte hade en aning om vem av dem som hade rätt. 9-åringen fick titta i 10 minuter på specialprogrammet och 14-åringen missade slutet på filmen. Hujedamej. Jag vill att vår TV blir lagad nu!!! När hårddisken fungerar så kan man spela in och spola tillbaka och då blir det inte sådana här bråk.

7 kommentarer:

Gafflan sa...

Jag talade om för herrarna på jobbet när ajg började, jag är enda kvinna, att någon mamma det är jag inte. Dom kunde heller inte förvänta sig att jag skulle ha hembakat med mig.
Hemma är det lite si och så ibland curlar jag ibland inte. Kanske skulle läsa den där boken jag också.
Jobbigt med tjafsande barn när man kommer hem och är trött.
Kram på dig!

Ninja sa...

Hej,hej var inne och tittade via Lysande Ögonblick

Malla sa...

nu har jag ju inget jobb så jag vet inte, hemma är jag nog en jäkel på att curla. jag tror det. jo, jag är nog en sån där curlare.

Knasterfaster sa...

Hej hej Ninja! Kul att du tittade in!

Nu kom jag på mer som görs av curlarna på jobbet: påskpyntas, julpyntas, midsommarpyntas, köps presenter till jubilarer, sätts på kaffe, köper semlor, kakor och annat gott, städas i kylskåp m.m. m.m. m.m m.m. Saker som inte står i någons arbetsbeskrivning och som ingen får något extra för i lönekuvertet. Arghhhh!

Malla: Det är lätt hänt att man blir det hemma.

Gafflan: Jag är också både och. Väldigt ofta säger jag "gör det själv" och försöker att bara göra det jag själv vill. Ibland kanske jag vill vara gullig och komma med ett glas saft t.ex. men skriker någon "törstig!!!" så får den gå själv och ta sig något att dricka. 9-åringen servar jag ganska mycket fortfarande med gympakläder, matsäck och genom att lägga fram kläder på morgonen...hm.

Singelmamman sa...

Nä jag curlar inte. I alla fall inte på jobbet. Men hemma... usch och fy på mig!

Fru Venus sa...

Hej på dig, det var ett tag sen :-) Har lite annat på g men smyger in en sväng nu! Mannen och jag curlar varandra, så det är ok tycker jag. På jobbet däremot curlar jag massor, det blir inte gjort annars och sånt fixar inte jag :-( tyvärr...

Knasterfaster sa...

Singelmamman: Jag curlar en hel del hemma jag också faktiskt. Få se om det blir ett inlägg om det senare.
Fru Venus: Det är ju tyvärr så att vi oftast fixar och donar för saker och ting skall blir gjorda.